Proşti şi genii, mic şi mare, sunet, sufletul, lumină- Eminescu- Epigonii!

images

Era o zi insorita de octombrie a anului 1963. Doamna invatatoare, venea dupa  prima pauza cu alte doua doamne, pe care le recomanda, doctorite logoped. Nu stiam ce inseamna, dar erau distinse, asa ca s-a facut liniste. Ne spuse ca vrea, sa le demonstram ce frumos am invatat noi sa citim, numindu-ma sa incep eu, eram doar premiul I al clasei. Eram repezit, mintea  imi umbla mai repede decat puteam eu citi, vorbi sau scrie. Adica, ma balbaiam usor, mancam literele, iar dictia… se studia la facultatea de teatru. Urmare a vizitei, m-am prezentat cu mama, in cateva zile la centrul  logopedic.

Aici m-au pus sa umflu niste animalute din plastic, sa citesc cu niste pietricele de rau in gura, recomandand mamei sa-mi stavileasca din energia ce dadea pe afara, atunci cand citeam cu glas tare. Defectele s-au mai diminuat( nu ala cu energia) dar oricum printr-a XI-a de liceu, am fost desemnat sa recit poezii la Teatrul de stat din localitate. Nu m-am facut actor, nici macar prezentator la meteo-bunul simt si masura imi spuneau ca am o dictie care trebuie lucrata. Aici am vrut sa va aduc!

M-am saturat de peltici, raraiti, sasaiti si alti…iti, care si-au facut o meserie de jurnalisti (bravo) si s-au angajat analisti, prompteristi la  televiziune. Vai de jurnalismul lor( la unii), habar nu au de limba romana. In Epigonii, Eminescu spune:„ Vad poeti ce-au scris o limba, ca un fagure de miere”. Ei isi bat joc de ea pe bani multi si nervii nostri. Nu stiu gramatica, cand o dau in bara incep sa balbaie, ca… e corect si ..asa…Cine ii angajeaza? Nici telecomanda nu te ajuta, pentru ca sunt peste tot.  Aproape toti nu pot citi prompterul fara sa gafeze, se vede ca nu au cultura generala, cunostinte elementare de istorie si geografie, dupa cum se minuneaza la cate un cuvant. Ce sa le mai ceri spontaneitate, personalitate, verticalitate, obiectivitate? Sigur ca-s partizanati politic.

Exceptii? Da. O Gabi Firea care a muncit imens (progres vizibil-„cu ochiul liber”) beneficiind de un culoar (sot- Dumnezeu sa-l ierte) de exceptie si vedeti cat de sus a urcat. Fotografia nu este reprezentativa (nu am avut la indemana  alta). Sincer as putea scrie, zile intregi, despre fenomen, dar atat de mult ne-am obisnuit cu ei, incat le acceptam greselile si intuim cand le comit. Am incercat fara T.V, dar am incercat si fara tigari. Nu prea merge. Ar trebui sa  preselecteze cineva informatiile, din televiziune, in ziua de azi, pentru ca sunt prea multe. Dupa, ii butonez eu! Pana data viitoare sa ne dea ei macar vesti de bine intr-o romaniedebine!

sursa foto:

Lasă un răspuns

